STATUS I FOLKETINGET
Vedtaget
STATUS I PARLAMENTET.DK
Vedtaget
FAKTA OM L 172
Fremsat af: Transportminister Magnus Heunicke (S)
Fremsat dato: 26.03.2014
Vedtaget dato: 11.06.2014
Samling: 2013-14
Ministerium: Transportministeriet
Udvalg: Transportudvalget (TRU)
UDVALGT BRUGERRESUMÉ
Lavet af:Forslaget er ganske simpelt: Det giver Transportministeren lov til at undersøge og starte en række nye jernbaneanlægsprojekter, med hensyn til deres mulige miljø-konsekvenser. Det drejer sig om tre helt nye jernbaner, banebetjening til Billund og dens lufthavn, hastighedsopgradering af en række hovedbane- og regionale strækninger og forbedring af generel togkapacitet i Nordjylland. Det vil gælde fra og med første juni i år.
Lovforslaget er en opfølgning på følgende aftaler indgået mellem den daværende regering (Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten: Aftale af 17. september 2013 om harmonisering af beskatningen i Nordsøen, hvoraf det fremgår, at det statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsættes til kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK og Aftale om en moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK af 14. januar 2014.
Lovforslaget indeholder bemyndigelse til, at transportministeren kan undersøge, projektere og miljøvurdere følgende anlægsprojekter:
1) En ny jernbane over Vestfyn.
2) En jernbane over Vejle Fjord.
3) En ny jernbane mellem Hovedgård-Hasselager.
4) Banebetjening af Billund og Billund Lufthavn.
5) Hastighedsopgraderinger af hovedbanestrækningerne Fredericia-Vejle, Vejle-Horsens, Horsens-Hovedgård, Aarhus-Aalborg og omkring Aarhus Hovedbanegård samt perrontilpasninger mv.
6) Hastighedsopgraderinger af de regionale jernbanestrækninger Aalborg-Frederikshavn, Struer-Thisted, Langå-Struer, Østerport-Helsingør, Vejle-Struer, Esbjerg-Struer, Skanderborg-Skjern, Bramming-Tønder, Holbæk-Kalundborg, Køge Nord-Næstved samt Tinglev-Sønderborg.
7) Forbedring af gods- og passagerkapaciteten i Nordjylland.
8) Øget banekapacitet mellem Herning-Holstebro.
9) Niveaufri skæring ved Ny Ellebjerg Station.
10) Ekstra spor ved Gødstrup Station.
Lovforslaget har været sendt i høring under titlen Forslag til lov om en moderne jernbane og om ændring af lov om jernbane, men lovforslaget er efterfølgende af lovtekniske grunde opsplittet i to lovforslag, nærværende projekteringslovforslag og et lovforslag om ændring af lov om jernbane. Der er tale om samme materielle regulering. De to lovforslag fremsættes samtidig, da der i forbindelse med den konkrete projektering af forslagene i nærværende lovforslag, er brug for hjemlerne til byggelinjer, forbud og fremrykket ekspropriation i ændringslovforslaget til jernbaneloven.
Af den samlede økonomisk ramme for Togfonden DK på 28,5 mia. kr. forventes ca. 650-950 mio. kr. at gå til projekteringsfasen, herunder til VVM-undersøgelser og fremrykkede ekspropriationer i forbindelse med de foreslåede projekter.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.
Afgivne betænkninger:
Relaterede forslag:
11.03.2015 L 162: Forslag til jernbanelov
25.02.2015 L 143: Bemyndigelse til etablering af niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg med dertil hørende anlæg
26.03.2014 L 173: Ændring af lov om jernbane
12.03.2014 L 152: Bemyndigelse til ændringer af Ringsted Station med dertil hørende anlæg
Der er endnu ingen debatindlæg...