Dette forslag er fra folketingssamlingen 2012-13 og er derfor afsluttet både i Folketinget og på Parlamentet.dk.
STATUS I FOLKETINGET
Vedtaget
STATUS I PARLAMENTET.DK
Vedtaget
FAKTA OM L 193
Fremsat af: Miljøminister Ida Auken (SF)
Fremsat dato: 20.03.2013
Samling: 2012-13
Ministerium: Miljøministeriet
Udvalg: Miljøudvalget (MIU)
Ingen brugere har skrevet et resumé af dette forslag endnu...
§ 1
I miljømålsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 932 af 24. september 2009, som ændret bl.a. ved § 9 i lov nr. 1273 af 21. december 2011 og senest ved § 2 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:
1. § 37, stk. 3, ophæves.
2. I § 37 a indsættes som 2. pkt.:
»For det enkelte Natura 2000-område skal handleplanen koordineres og sammenskrives med eventuelt andre kommunale handleplaner og statslige handleplaner for skovbevoksede, fredskovspligtige arealer, der udarbejdes efter regler udstedt i medfør af lov om skove.«
3. § 39, nr. 1, ophæves.
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 1 og 2.
4. § 40 affattes således:
»§ 40. Miljøministeren udarbejder en basisanalyse, som skal indeholde:
1) Kortlægning af habitatnaturtyper og levesteder for arter, som områderne er udpeget for.
2) Vurdering af tilstand og foreløbig vurdering af trusler.
3) Et resumé, som på kortbilag angiver beliggenheden af de kortlagte arealer og tilstanden.
Stk. 2. Basisanalysen offentliggøres senest samtidig med, at drøftelser med berørte interessenter indledes, jf. § 42 a.«
5. § 42 affattes således:
»§ 42. Indsatsprogrammet udarbejdes på grundlag af basisanalysen, jf. § 40, og foreliggende overvågningsdata. Indsatsprogrammet skal indeholde bindende retningslinjer for de kommunale handleplaner og kan indeholde konkrete forslag til handleplanerne.«
6. § 42 a affattes således:
»§ 42 a. Natura 2000-planen udarbejdes efter forudgående drøftelse med de berørte statslige, kommunale og regionale myndigheder og med inddragelse af nationalparkbestyrelser, foreninger, organisationer og lodsejere, som har en væsentlig interesse i planen.«
7. I § 43, stk. 1, 3. pkt., ændres »indsigelsesfristen« til: »høringsfristen«.
8. § 43, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Offentliggørelsen skal ske senest 1 år efter offentliggørelsen af basisanalysen, jf. § 40, stk. 2.«
9. § 43, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Ministeren fastsætter en frist på mindst 12 uger for indgivelse af høringssvar vedrørende planforslaget.«
10. § 45, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Hvis det offentliggjorte forslag til Natura 2000-plan ændres væsentligt, kan miljøministeren ikke vedtage planen, før der har været gennemført en ny offentlig høring over ændringerne. Høringsfristen fastsættes til mindst 4 uger. § 43, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse. Hvis ændringen er så omfattende, at der reelt foreligger et nyt forslag til Natura 2000-plan, finder § 43, stk. 1, 3 og 4, anvendelse.«
11. I § 45, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »§ 43, stk. 4,«: »og fristen i stk. 2,« og »endeligt« udgår.
12. § 46, stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2. Indsatsprogrammet kan ændres i planperioden. Ved udarbejdelse og vedtagelse af ændringer følges proceduren i § 43 og § 45, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Ændringer, som ikke er væsentlige, kan foretages uden høring og offentliggøres efter vedtagelsen. Offentlig annoncering kan ske udelukkende digitalt.«
13. § 46 a affattes således:
»§ 46 a. Den kommunale handleplan skal indeholde:
1) Prioritering af kommunalbestyrelsens forventede forvaltningsindsats i planperioden på baggrund af en opgørelse af behovet for konkrete forvaltningstiltag.
2) Forventede initiativer, som kommunalbestyrelsen vil tage for at gennemføre Natura 2000-planen, herunder en plan for interessentinddragelse.
3) Oversigt over fordelingen af indsatsen mellem kommunale myndigheder, Miljøministeriet og offentlige lodsejere.
Stk. 2. Handleplanen skal være i overensstemmelse med Natura 2000-planen.
Stk. 3. Handleplanen skal ikke omfatte offentligt ejede arealer, når der for sådanne arealer udarbejdes en plan for forvaltningsindsatsen, der er i overensstemmelse med de fastsatte mål for naturtilstanden. I disse tilfælde skal handleplanen ledsages af en beskrivelse af denne forvaltningsindsats, som tillige indgår i den i stk. 1, nr. 3, nævnte oversigt.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal sikre gennemførelse af en vedtaget handleplan.
Stk. 5. Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om handleplanens indhold og tilvejebringelse.«
14. § 46 b, stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 8 uger for indgivelse af høringssvar vedrørende forslaget til handleplan og fremsættelse af indsigelser efter § 46, d, stk. 1, og § 46 e, stk. 1.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan ændre en vedtaget handleplan i planperioden. Kommunalbestyrelsen skal foretage ændringer, hvis de er nødvendige for at gennemføre en vedtaget ændring af Natura 2000-planens indsatsprogram, jf. § 46, stk. 2. Kommunalbestyrelsen offentliggør forslag til ændring af handleplan efter reglerne i stk. 1, 2.-4. pkt., og fastsætter en frist på mindst 8 uger for indgivelse af høringssvar vedrørende forslaget til ændring af planen og fremsættelse af indsigelser efter § 46, d, stk. 1, og § 46 e, stk. 1, jf. dog § 46 c, stk. 6.«
15. § 46 c, stk. 2-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Hvis det offentliggjorte forslag til handleplan ændres væsentligt, kan kommunalbestyrelsen ikke vedtage planen, før der har været gennemført en ny offentlig høring over ændringerne. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 4 uger for indgivelse af høringssvar og fremsættelse af indsigelser efter § 46, d, stk. 1, og § 46 e, stk. 1. § 46 d og § 46 e finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Hvis ændringen er så omfattende, at der reelt foreligger et nyt forslag til handleplan, finder § 46 b, § 46 d og § 46 e anvendelse, og fristen i stk. 1 forlænges med tre måneder.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen sørger efter udløbet af fristen i stk. 2 og § 46 b, stk. 2, for offentlig annoncering af den vedtagne handleplan. Offentlig annoncering kan ske udelukkende digitalt. Ved annoncering skal der gives klagevejledning og oplysning om klagefrist. Den vedtagne handleplan skal være offentligt tilgængelig.
Hovedformålet med lovforslaget er at styrke interessentinddragelsen og forenkle regler for udarbejdelse af de statslige Natura 2000-planer og den opfølgende kommunale indsats.
Forslaget hviler på Miljøministeriets erfaringer med de første statslige og kommunale planer og drøftelser med en række interessenter i relevante fora, herunder Grønt Fremdriftsforum, som løbende følger Natura 2000-planlægningen. I Grønt Fremdriftsforum har såvel Kommunernes Landsforening, Fødevareministeriet, erhvervsorganisationer som natur- og friluftsorganisationer sæde. Lovforslaget ændrer ikke ved den overordnede opgavefordeling mellem stat og kommune.
Der vil fremover i Natura 2000-planlægningen blive lagt større vægt på at fremme og understøtte øget dialog og inddragelse på nationalt, regionalt og lokal niveau med interessenterne, herunder private lodsejere. Det foreslås således, at idéfasen forud for udarbejdelsen af de statslige Natura 2000-planer erstattes med en målrettet dialog med statslige og kommunale myndigheder, nationalparkbestyrelser, foreninger, organisationer, statslige og private lodsejere, som har en væsentlig interesse i de statslige Natura 2000-planer, hvad enten interessen er knyttet til erhvervsudøvelse, beskyttelse af natur og miljø eller væsentlige rekreative interesser.
Endvidere foreslås reglerne om indholdet af de opfølgende kommunale handleplaner ændret, således at der bliver længere tid til kommunernes dialog med organisationer og lodsejere, idet dialogen kan strækkes over hele planperioden.
Lovforslaget indebærer en række forenklinger af den nuværende Natura 2000-planlægning. Der foreslås således en kortere planproces, idet idéfasen afskaffes, og høringsperioden over den statslige plan forkortes. Det foreslås endvidere, at de kommunale handleplaner fremover skal angive behovet for konkrete forvaltningstiltag og prioriteringen (tidsfølgen) af indsatsen, forventede initiativer, herunder en plan for interessentinddragelse, og opgavefordelingen mellem myndigheder/offentlige lodsejere. Endvidere foreslås smidigere regler for den kommunale planlægning, idet ændringer i handleplaner kan gennemføres også i løbet af planperioden.
Herudover foreslås det, at basisanalysen er grundlaget for målfastsættelse og indsatsprogram i de enkelte Natura 2000-planer, men ikke en del af den bindende Natura 2000-plan. Reglerne om supplerende høringer over forslag til statslige planer og kommunale handleplaner foreslås justeret og suppleret med en lovfæstet høringsperiode. Endelig foreslås det, at regionsrådene ikke længere skal have en mæglende rolle i tilfælde af uenighed mellem kommunalbestyrelser om handleplanen for et Natura 2000-område.
Lovforslaget indebærer effektivisering af ressourceanvendelsen i stat og kommuner og administrative lettelser for interesseorganisationer.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.
Der er endnu ingen debatindlæg...