L 116: Sikring af søfarendes økonomiske stilling ved rederens misligholdelse af ansættelsesforholdet, styrket sikkerhed ved større maritime anlægsprojekter, forsikring i forbindelse med vragfjernelse, effektivisering af synsvirksomheden på dykkerområdet m.v. (Forslag til lov om ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., lov om sikkerhed til søs og forskellige andre love. (Sikring af søfarendes økonomiske stilling ved rederens misligholdelse af ansættelsesforholdet, styrket sikkerhed ved større maritime anlægsprojekter, forsikring i forbindelse med vragfjernelse, effektivisering af synsvirksomheden på dykkerområdet m.v.).)

L 116: Søfarendes økonomi

STATUS I FOLKETINGET

Vedtaget

Afstemningsresultat

STATUS I PARLAMENTET.DK

Vedtaget

Afstemningsresultat

FAKTA OM L 116

Fremsat af: Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V)

Fremsat dato: 11.02.2016

Vedtaget dato: 03.05.2016

Samling: 2015-16

Ministerium: Erhvervs- og Vækstministeriet

Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU)

L 116 på folketinget.dk

Hvad er et lovforslag?

Ingen brugere har skrevet et resumé af dette forslag endnu...

Fremsættelsestalen Vis lovtekst

Formålet med lovforslaget er, at styrke den økonomiske sikkerhed for søfarende i situationer, hvor rederiet væsentligt har misligholdt ansættelseskontrakten. Lovforslaget er på dette punkt en gennemførelse af de seneste ændringer af den internationale konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), som indebærer, at de søfarende skal sikres den løn og andet vederlag, der følger af ansættelseskontrakten, i op til 4 måneder. Med lovforslaget lægges der op til, at den økonomiske sikkerhed opnås via den eksisterende ordning i Lønmodtagernes Garantifond, og i situationer, hvor denne dækning ikke er tilstrækkelig, får de søfarende beskyttelsen gennem rederiets forsikring eller anden sikkerhedsstillelse.

Med lovforslaget lægges også op til en styrkelse af sikkerheden til søs i forbindelse med større maritime anlægsprojekter. Der lægges således op til, at bygherrerne får et medansvar for at sikre sikkerheden til søs i forbindelse med projekterne.

Endelig sigter forslaget også mod at gennemføre lettelser og effektivisering for de maritime erhverv gennem en justering af ansvarsreglerne i forbindelse med bugsering af skibe, som bl.a. skal forbedre forsikringsmulighederne. Endelig åbnes mulighed for, at de lovpligtige syn af dykkermateriel kan udføres af private virksomheder, ligesom det er tilfældet med lovpligtige syn af skibe.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.

Tidsplan i Folketinget

Fremsat
11.02.16
1. behandling
25.02.16
2. behandling
19.04.16
3. behandling
26.04.16

Tidsplan på Parlamentet.dk

Debat
11.02.16
Afstemning start
18.02.16
Afstemning slut
26.04.16

Der er endnu ingen debatindlæg...

Du burde være logget ind for at kommentere...



Mit indlæg er forslaget.
Informér om nye indlæg i denne debat?