Lovforslag som fremsat
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011, foretages følgende ændringer:
1. § 39, stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»§ 39. Kulturministeren nedsætter et nævn, Radio- og tv-nævnet, der består af 10 medlemmer, som beskikkes af ministeren. Ministeren udpeger 8 medlemmer, herunder formand og næstformand, og Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer udpeger 1 medlem, og Den Danske Dommerforening udpeger 1 medlem. De af ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere juridisk, herunder ét medlem med særlig strafferetlig indsigt, økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkundskab. Formanden skal være jurist. Nævnet nedsættes for 4 år ad gangen.
Stk. 2. Det medlem, der er udpeget af Den Danske Dommerforening, og det medlem med særlig strafferetlig indsigt, der er udpeget af kulturministeren, deltager alene i nævnets arbejde ved behandlingen af sager, hvor der vil kunne træffes afgørelse efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, vedrørende regler som fastsat i medfør af § 48, 3. pkt. Ved behandlingen af disse sager fungerer det medlem, der er udpeget af Den Danske Dommerforening, som nævnets formand, og den af ministeren udpegede formand fungerer som næstformand.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
2. I § 48 indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Der kan i forbindelse med fastsættelse af regler om programvirksomheden fastsættes regler om beskyttelse af mindreårige. Der kan endvidere fastsættes regler om, at programmerne ikke på nogen måde må tilskynde til had på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans, ligesom der kan fastsættes regler om, at programmerne ikke på nogen måde må fremme terrorisme.«
3. Efter § 50 indsættes:
»§ 50 a. En afgørelse truffet efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, kan af den, afgørelsen vedrører, forlanges indbragt for domstolene, hvis afgørelsen vedrører regler som fastsat i medfør af § 48, 2. eller 3. pkt.
Stk. 2. Begæring herom skal fremsættes til Radio- og tv-nævnet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Afgørelsen skal indeholde oplysninger om adgangen til at kræve domstolsprøvelse og om fristen herfor. Radio- og tv-nævnet anlægger sag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes former.
Stk. 3. Retten kan ved kendelse bestemme, at sagsanlæg har opsættende virkning. Såfremt Radio- og tv-nævnets afgørelse opretholdes ved dom, kan der heri bestemmes, at anke ikke har opsættende virkning.«
4. I § 93, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 39, stk. 3« til »§ 39, stk. 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige bemærkninger | | | | | 1. | Indledning | 2. | Hjemmel til fastsættelse af regler om forbud mod fremme af terrorisme i programvirksomhed | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Radio- og fjernsynslovgivningen | | | 2.1.2. | Radio- og tv-nævnet | | | | 2.1.2.1. | Nævnets opgaver | | | | 2.1.2.2. | Nævnets behandling af klager | | | | 2.1.2.3. | Sager af egen drift | | | | 2.1.2.4. | Påtale, midlertidig og endelig inddragelse | | | | 2.1.2.5. | Afgørelser om inddragelse af tilladelse eller indstilling af programvirksomheden på grund af programindhold | | 2.2. | Kulturministeriets overvejelser og forslag | | | 2.2.1. | Radio- og tv-nævnets sammensætning | | | 2.2.2. | Krav til programindholdet | | | 2.2.3. | Domstolsprøvelse | | | 2.2.4. | Forholdet til den Europæiske Menneskerettighedskonvention | 3. | Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 4. | Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Formålet med loven er at sikre, at radio- og fjernsynsloven rummer mulighed for, at Radio- og tv-nævnet kan inddrage et radio- eller tv-foretagendes tilladelse eller kræve et registreret foretagendes eller en medietjenesteudbyders programvirksomhed indstillet mv., hvis en radio- eller tv-station med sin programvirksomhed fremmer terrorisme.
Lovforslaget skal bl.a. ses i lyset af Københavns Byrets dom af 10. januar 2012, hvor selskaberne ROJ TV A/S og Mesopotamia Broadcast A/S METV blev fundet skyldige i overtrædelse af straffelovens § 114 e om fremme af terrorvirksomhed gennem udsendelsesvirksomheden på tv-kanalen ROJ TV, der udsendes via satellit fra Danmark. Til trods herfor kunne selskabet umiddelbart fortsætte sin udsendelsesvirksomhed i henhold til radio- og fjernsynsloven.
På baggrund af denne dom udtalte justitsministeren og kulturministeren i fællesskab i en pressemeddelelse den 11. januar 2012, at »hvis der er et hul i lovgivningen, skal det naturligvis lukkes. Sammen vil vi derfor nu i Justitsministeriet og Kulturministeriet sikre, at lovgivningen på tilstrækkelig vis giver adgang til at skride ind over for radi
Kulturministeriet og Justitsministeriet har i forlængelse af Københavns Byrets dom i straffesagen om ROJ TV i januar 2012, som er anket til Øster Landsret, foretaget en vurdering af den relevante lovgivning for radio- og tv-foretagender for at undersøge mulighederne for at sikre, at lovgivningen rummer effektive muligheder for at forhindre radio/tv-stationer i at udsende programmer, der opfordrer til terrorisme.
Der stilles på denne baggrund forslag om at ændre lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, således at lovens hjemmelsbestemmelse om fastsættelse af regler om programvirksomheden for registrerede radio- og tv-foretagender udvides med regler om, at programmerne ikke på nogen måde må fremme terrorisme (lovens § 48). Dette vil skabe grundlag for, at Radio- og tv-nævnet i medfør af de gældende bestemmelser i loven kan kræve et registreret radio- eller tv-foretagendes programvirksomhed indstillet mv., hvis en radio- eller tv-station med sin programvirksomhed fremmer terrorisme.
Der stilles endvidere forslag om indførelse af en lettere domstolsprøvelse af Radio- og tv-nævnets afgørelser truffet på baggrund af regler fastsat i medfør af § 48. Et radio- eller tv-foretagender har hermed mulighed for at forlange en afgørelse fra Nævnet om radio-/ eller tv-foretagendets overtrædelse af reglerne om at programmerne ikke på nogen måde må tilskynde til had på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans eller på nogen måde fremme terrorisme indbragt for domstolene. Der er med lovforslaget således sket en styrkelse af muligheden for at få indbragt afgørelser om tilskyndelse til had for domstolene.
Endelig foreslås det i lyset af ovenstående at udvide Radio- og tv-nævnet med yderligere to medlemmer – en byretsdommer og et yderligere medlem med særlig strafferetlig indsigt. Disse to medlemmer skal indtræde i nævnet ved behandling af sager efter lovens § 48, 3. , pkt. og byretsdommeren skal i disse sager fungere som nævnets formand.
Der lægges i overensstemmelse med almindelige lovgivningsprincipper op til, at den udvidede adgang til at tilbagekalde programtilladelser mv. kun skal kunne bruges i forhold til programvirksomhed, der ligger efter lovændringens ikrafttræden.
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2013.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.
Hvis man virkelig går ind for ytringsfrihed, så er man simpelthen nødt til at stemme imod vedtagelse af dette lovforslag. Der er bare ikke andre muligheder.
Jeg er enig med de, der siger, at det er symbolpolitik. Men man skal bare passe på, for det åbner op for politik i fremtiden, der ikke er ren symbolpolitik.
Lasse Jensen har skrevet et relevant indlæg om forslaget.