Lovforslag som fremsat
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som senest ændret ved lov nr. 1249 af 18. december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I § 9, stk. 2, nr. 3, ændres »returnering, og« til: »returnering,«.
2. I § 9, stk. 2, nr. 4, ændres »pant- og returordningen.« til: »pant- og returordningen, og«.
3. I § 9, stk. 2, indsættes som nr. 5:
»5) pligt for producenter og importører til at stille sikkerhed for betaling af pant og gebyrer, herunder om beregning og efterfølgende regulering af sikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse af sikkerhedsstillelse, og om, at visse producenter og importører ikke skal stille sikkerhed.«
4. I § 9 a, stk. 1, nr. 10, ændres »pant- og retursystem, og« til: »pant- og retursystem,«.
5. I § 9 a, stk. 1, nr. 11, ændres »selskabet.« til: »selskabet, og«.
6. I § 9 a, stk. 1, indsættes som nr. 12:
»12) selskabets administration af sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer, jf. § 9, stk. 2, nr. 5.«
7. I § 9 c indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Det selskab m.v., som i henhold til regler udstedt i medfør af § 9, stk. 3, har fået tildelt eneret til at administrere og kontrollere pant- og returordningen for drikkevareemballager, betaler årligt i 2015-2019 et beløb af den ikke indløste pant, som selskabet m.v. efter stk. 1 kan indtægtsføre. Betalingen tilfalder statskassen og udgør målt i 2012-priser 26,0 mio. kr. i 2015, 37,1 mio. kr. i 2016, 56,0 mio. kr. i 2017, 60,9 mio. kr. i 2018 og 62,9 mio. kr. i 2019. Beløbene reguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes opad til det nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 4. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om indbetaling og opkrævning af betalingen efter stk. 3, herunder regler om betalingsperiode og renter.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige bemærkninger | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | | 2.1. | Det Danske pant- og retursystem for drikkevareemballager | | | 2.1.1. | Dansk Retursystem A/S’ eneret til at drive det danske pant- og retursystem | | | 2.1.2. | Indtægtsført pant | | | 2.1.3. | Salg af emballageaffald m.v. | | | 2.1.4. | Gebyrer | | 2.2. | Ændret anvendelse af indtægtsført pant | | 2.3. | Sikkerhedsstillelse | 3. | Hovedpunkter i lovforslaget | | 3.1. | Ændret anvendelse af indtægtsført pant | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | 3.2. | Sikkerhedsstillelse for pant og gebyrer | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Finanslovsaftalen for 2012 mellem regeringen og Enhedslisten indeholder en beslutning om at indføre en ny model for anvendelse af ikke indløst pant, som Dansk Retursystem A/S, der driver det danske pant- og retursystem for drikkevareemballager, kan indtægtsføre. Modellen skal sikre staten øgede indtægter og vil blive udmøntet i overensstemmelse med en forståelse indgået den 13. november 2012 mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomisk og miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem.
Forståelsen indebærer bl.a., at Dansk Retursystem A/S’ eneret til at drive det danske pant- og retursystem forlænges til udgangen af 2019, at det gennemsnitlige niveau i 2013 til 2019 for de gebyrer, som producenter og importører betaler til selskabet, ikke bør stige (målt i 2012-priser) og at Dansk Retursystem A/S i 2015-2019 betaler et årligt beløb til staten. Betalingen muliggøres bl.a. ved, at Dansk Retursystem A/S’ omkostninger til drift af pant- og retursystemet reduceres gennem en række effektiviseringer og eventuelle omprioriteringer af pant- og retursystemet.
Lovforslaget fastsætter de årlige beløb af indtægtsført pant, som det selskab m.v., der i henhold til regler udstedt i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 3, er tildelt eneret til at drive en pant- og returordning for drikkevareemballager, skal betale til staten.
Desuden indeholder forslaget en ny bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte regler om producenters og importørers sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer for produkter, varer og emballager omfattet af en pant- og returordning. Det foreslås også, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at det selskab, som driver en pant- og returordning, kan forestå administrationen af reglerne om sikkerhedsstillelse. Udmøntningen af forslaget skal mindske risikoen for, at Dansk Retursystem A/S lider tab som følge af manglende indbetaling af pant og gebyrer for emballager og dermed reducere selskabets omkostningsniveau.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Det danske pant- og retursystem for drikkevareemballager
2.1.1. Dansk Retursystem A/S’ eneret til at drive det danske pant- og retursystem
Dansk Retursystem A/S er tildelt eneret til at drive pant- og retursystemet for drikkevareemballager i Danmark indtil udgangen af 2016 efter § 119, stk. 1, i bekendtgørelse om pant på og indsamling m.v. af emballager til visse drikkevarer (herefter pantbekendtgørelsen). Hjemlen til, at miljøministeren kan tildele et selskab m.v. eneret til at forestå administration og kontrol af et pant- og retursystem, findes i miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 3. Efter § 9, stk. 4, kan eneretten gives for en periode på indtil seks år.
Dansk Retursystem A/S er en privatejet, non-profit virksomhed, der blev etableret i 2000 af bryggerierne i samarbejde med dagligvarehandlen, og som er ejet af en række danske bryggerier.
Selskabet fik i 2002 første gang tildelt eneretten til i seks år at drive pant- og retursystemet for visse drikkevareemballager. På baggrund af en evaluering i 2006 blev Dansk Retursystem A/S’ eneret forlænget til 2013. I 2007 indgik Miljøministeriet en aftale med Erhvervs- og Vækstministeriet om, at Dansk Retursystem A/S evalueres hvert tredje år, og at det på baggrund af evalueringens resultat besluttes, om eneretten til Dansk Retursystem A/S kan forlænges med yderligere tr
Formålet med lovforslaget er at gennemføre finanslovsaftalen for 2012 mellem regeringen og Enhedslisten om indførelse af en ny model for anvendelse af ikke indløste pant, som Dansk Retursystem A/S kan indtægtsføre. Modellen skal sikre staten øgede indtægter og vil blive udmøntet i overensstemmelse med en forståelse mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomisk og miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem. Dette indebærer bl.a., at Dansk Retursystem A/S’ eneret til drift af det danske pant- og retursystem for drikkevareemballager forlænges til udgangen af 2019, og at det gennemsnitlige niveau for de gebyrer, som producenter og importører betaler til selskabet, ikke stiger (målt i 2012-priser). Når gebyrniveauet holdes i ro, påvirkes grænsehandlen ikke.
Lovforslaget fastsætter de årlige beløb, som Dansk Retursystem A/S i 2015-2019 skal betale til staten af indtægtsført pant, svarende til i alt ca. 240 mio. kr. Halvdelen af betalingen muliggøres bl.a. ved, at Dansk Retursystem A/S’ omkostninger til drift af pant- og retursystemet reduceres gennem en række effektiviseringer og eventuelle omprioriteringer af pant- og retursystemet. Betaling af den anden halvdel forudsætter, at der indgås aftale om et dansk-tysk grænsepantsystem med Dansk Retursystem A/S som operatør, og at selskabet i den forbindelse kan indtægtsføre ikke indløst pant.
Den fornødne hjemmel til etablering og drift af en pant- og returordning for indsamling i Danmark af drikkevareemballager fra de tyske grænsebutikker vil skulle tilvejebringes ved yderligere en ændring af miljøbeskyttelsesloven, når der er opnået en endelig enighed mellem Tyskland og Danmark om systemets indretning m.v.
Hvis forudsætningerne for betaling af indtægtsført pant fra et grænsepantsystem ikke eller kun delvis opfyldes, vil der blive fremsat nyt lovforslag om ændring af beløbene i dette lovforslags § 9 c, stk. 3.
For at reducere Dansk Retursystem A/S’ tab som følge af producenters og importørers manglende indbetaling af pant og gebyrer for markedsførte emballager indeholder lovforslaget desuden en ny bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte regler dels om producenters og importørers sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer for varer, produkter og emballager omfattet af en pant- og returordning, og dels om, at det selskab m.v., som driver pant- og returordningen kan fastsætte sikkerhedsstillelsen.
Bemyndigelsen forventes udmøntet i en ny pantbekendtgørelse og vil dermed reducere Dansk Retursystem A/S’ omkostningsniveau.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.
Der er endnu ingen debatindlæg...