Dette forslag er fra folketingssamlingen 2011-12 og er derfor afsluttet både i Folketinget og på Parlamentet.dk.
STATUS I FOLKETINGET
Vedtaget
STATUS I PARLAMENTET.DK
Forkastet
FAKTA OM L 187
Fremsat af: Margrethe Vestager (RV)
Fremsat dato: 10.05.2012
Samling: 2011-12
Ministerium: Økonomi- og Indenrigsministeriet
Udvalg: Kommunaludvalget (KOU)
Ingen brugere har skrevet et resumé af dette forslag endnu...
Med virkning fra 2003 blev der i den kommunale ejendomsskattelov indført et loft over den årlige stigning i den afgiftspligtige grundværdi for de enkelte grundejeres påligning af grundskyld – grundskatteloftet. Formålet var at begrænse stigningen i ejendomsskatten ved at indføre et loft over, hvor meget den enkelte grundejers grundskyld ved uændret grundskyldpromille kan stige i det enkelte år. Ved fremskrivningerne skulle fradrag for forbedringer fragå i udgangspunktet for beregningen.
Med lov nr. 1605 af 22. december 2010 blev ejendomsskattelovens § 1, stk. 5, ændret, idet den tidligere affattelse af stk. 5 indebar, at grundskatteloftet kunne blive meget lavt eller eventuelt nul. Vurderingen var, at loven reelt indeholdt et ”skattehul”. Lovbestemmelsen ændredes derfor således, at fradrag for forbedringer fremover alene kunne ske i det aktuelle års ansættelse, men ikke i historiske år som dannede udgangspunkt for fremskrivningen af skatteloftet.
Derimod blev der ikke foretaget ændringer i den bestemmelse i lovens § 1, stk. 4, som vedrører de særlige situationer med nye grunde, hvor der er sket ændringer i ejendommens areal, anvendelse eller planforhold, eller hvor en ejerlejligheds fordelingstal ændres. Bedømmelsen var – i henhold til en i 2011 foretagen juridisk vurdering – at der ikke var behov for en lovændring svarende til den tidligere gennemførte ændring af § 1, stk. 5. Der blev i vurderingen lagt vægt på, at der i sager omfattet af § 1, stk. 4, sker en ny vurderingsansættelse af grunden efter de skete ændringer i basisårets niveau.
En række kommuner har imidlertid gjort opmærksom på, at det ved beregningen af ejendomsskatten for 2012 vedr. stk. 4-tilfælde har vist sig, at en række ejendomme som følge af loftet ikke skal betale ejendomsskat. Efter en fornyet juridisk vurdering af § 1, stk. 4, er det blevet klarlagt, at den gældende affattelse af § 1, stk. 4, indebærer, at der kan opstå situationer, hvor grundskatteloftet bliver uhensigtsmæssigt lavt.
Lovforslaget tager på den baggrund sigte på fremadrettet at indføre nye regler for fastsættelsen af grundskatteloftet vedr. § 1, stk. 4-tilfældene.
Forslaget lovfæster fremadrettet grundlæggende samme beregningsregel, som er gældende efter § 1, stk. 5, idet fradrag for forbedringer fremover alene kan ske i det aktuelle års vurdering. Fradrag for forbedringer kan således ikke fratrækkes i tidligere historiske år, som danner baggrund for beregning af skatteloftet, heller ikke selv om der til forbedringerne kan være knyttet en højere vurderingsansættelse i de tidligere, historiske år. Forslaget vil derimod alt andet lige betyde en videreførelse af den beskatning, kommunerne i praksis har foretaget til og med 2011.
Lovforslaget skal vedtages i indeværende folketingssamling af hensyn til gennemførelsen af de nødvendige systemtilrettelser i it-systemerne inden beregningerne i efteråret 2012 af ejendomsskatterne for 2013.
Lovforslaget er sendt i høring, men på grund af sagens hastende karakter er høringsfristen først efter lovforslagets fremsættelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.
Der er endnu ingen debatindlæg...