Dette forslag er fra folketingssamlingen 2011-12 og er derfor afsluttet både i Folketinget og på Parlamentet.dk.
STATUS I FOLKETINGET
Vedtaget
STATUS I PARLAMENTET.DK
Vedtaget
FAKTA OM L 112
Fremsat af: Henrik Dam Kristensen (S)
Fremsat dato: 14.03.2012
Samling: 2011-12
Ministerium: Transportministeriet
Udvalg: Transportudvalget (TRU)
Ingen brugere har skrevet et resumé af dette forslag endnu...
Lovforslaget har som hovedformål at skabe et hjemmelsgrundlag for, at Trafikstyrelsens kontrolsyn af synede køretøjer i langt højere grad kan ske på grundlag af en risikovurdering, så Trafikstyrelsen kan sætte ind med kontrolsyn der, hvor det har den største effekt.
Dette formål søges for det første opnået ved at muliggøre en bredere anvendelse af provenuet fra det gebyr, som køretøjsejere gennem syns- og omsynsvirksomhederne betaler til staten pr. syn/omsyn til trafiksikkerhedsformål. Dermed bliver det f.eks. muligt sammen med politiet at foretage flere syn ved vejsiden end i dag og derved imødegå den nuværende tendens til, at der konstateres flere fejl på de lastbiler, der kontrolleres på vejene. Samtidig nedsættes gebyret fra 22 kr. til 19 kr. pr. syn/omsyn.
For det andet etableres en hjemmel til, at Trafikstyrelsen i en periode på op til 4 uger efter et syn/omsyn får mulighed for uden retskendelse at foretage uanmeldt kontrolsyn af synede erhvervskøretøjer på virksomhedsarealer mv.
For det tredje etableres der hjemmel til mod indtægtsdækning at overføre data fra Trafikstyrelsens registre til virksomheders videre kommercielle udnyttelse. Der er nu kommerciel efterspørgsel efter sådanne data, fx fra autobranchen.
Endelig præciseres i lovforslaget, at administrative bødeforelæg kan udstedes til såvel den registrerede ejer som den registrerede bruger af et køretøj, hvis køretøjet ikke fremstilles til syn efter indkaldelse. Dette er en præcisering efter lovbehandlingen i foråret 2011 vedr. administrative bøder.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.
Der er endnu ingen debatindlæg...