Dette forslag er fra folketingssamlingen 2012-13 og er derfor afsluttet både i Folketinget og på Parlamentet.dk.
STATUS I FOLKETINGET
Vedtaget
STATUS I PARLAMENTET.DK
Vedtaget
FAKTA OM L 180
Fremsat dato: 13.03.2013
Samling: 2012-13
Ministerium: Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Udvalg: Klima-, Energi- og Bygningsudvalget (KEB)
Ingen brugere har skrevet et resumé af dette forslag endnu...
§ 1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 1 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, § 1 i lov nr. 1352 af 21. december 2012 og senest ved § 2 i lov nr. 1390 af 23. december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I § 20 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Klima-, energi- og bygningsministeren kan efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg fastsætte regler om udskiftning eller opgradering af eksisterende elmålere til fjernaflæste målere.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
2. I § 20, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
3. I § 20, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk. 3.« til: »stk. 4.«
4. I § 21, stk. 4, ændres »stk. 2.« til: »stk. 3.«
5. § 78, stk. 9, 1. pkt., ophæves og i stedet indsættes:
»Energitilsynet fastsætter sin egen forretningsorden. Energitilsynet kan i sin forretningsorden fastsætte regler om offentliggørelse af Energitilsynets afgørelser, der ikke er omfattet af bestemmelser om offentliggørelse af afgørelser i denne lov eller lov om naturgasforsyning.«
6. Efter § 78 a indsættes:
»§ 78 b. Energitilsynet offentliggør sine afgørelser truffet i henhold til regler i denne lov eller regler udstedt i henhold til loven på tilsynets hjemmeside. Offentliggørelsen kan omfatte navnet på den virksomhed, som er adressat for afgørelsen, når dette skønnes at være af almen interesse for offentligheden. Offentliggørelse af virksomhedens navn kan dog ikke ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for virksomheden.
Stk. 2. Offentliggørelse efter stk. 1 må ikke indeholde fortrolige oplysninger, herunder oplysninger om kundeforhold.
§ 78 c. Energitilsynet kan offentliggøre sine afgørelser i sager om overtrædelse af regler i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne og sine beslutninger om at pålægge tvangsbøder efter § 86, stk. 1, 2. pkt., på sin hjemmeside. Offentliggørelsen kan omfatte navnet på den juridiske eller fysiske person, som er adressat for en afgørelse eller beslutning, når dette skønnes at være af interesse for markedsdeltagerne, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Energitilsynet kan offentliggøre beslutninger om at overgive sager om overtrædelse af regler i den i stk. 1 nævnte forordning til politimæssig efterforskning på sin hjemmeside. Hvis beslutningen er truffet i forhold til en juridisk person, kan offentliggørelsen omfatte navnet på den juridiske person, når dette skønnes at være af interesse for markedsdeltagerne, jf. dog stk. 3. Offentliggørelse undlades, hvis efterforskningsmæssige hensyn taler imod offentliggørelse.
Stk. 3. Offentliggørelse af en juridisk eller fysisk persons navn efter stk. 1 eller 2 kan ikke ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for den juridiske eller fysiske person.
Stk. 4. Offentliggørelse efter stk. 1 og 2 må ikke indeholde fortrolige oplysninger, herunder oplysninger om kundeforhold.«
7. I § 81, stk. 1, indsættes efter »efter loven«: »eller efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne«, efter »en virksomheds« indsættes: »eller en markedsdeltagers«, og efter »herunder virksomhedens« indsættes: »eller markedsdeltagerens«.
8. I § 84 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. Energitilsynet kan til sikring af overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne indhente nødvendige oplysninger hos enhver relevant fysisk og juridisk person.
Stk. 3. Energitilsynet kan til sikring af overholdelsen af den i stk. 2 nævnte forordning indhente nødvendige oplysninger, herunder i elektronisk form, hos offentlige myndigheder.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 4-10.
9. I § 84, stk. 6, der bliver stk. 8, ændres »stk. 1-4« til: »stk. 5 og 6«.
10. I § 84, stk. 7 og 8, der bliver stk. 9 og 10, ændres »stk. 3-5« til: »stk. 5-7«.
11. I § 85 c, stk. 2, indsættes efter »energireguleringsmyndigheder,«: »eller strider mod Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne eller mod retsakter, der er vedtaget på grundlag heraf,«.
12. I § 86, stk. 1, ændres »§ 85 c« til: »§ 85 c, stk. 1,«.
13. I § 86, stk. 1, indsættes som 2. pkt. :
»Det samme gælder, hvis nogen undlader rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af Energitilsynet efter § 85 c, stk. 2, om at opfylde de pligter, der påhviler vedkommende efter artikel 3, stk. 4, litra b, 2. pkt., artikel 8, stk. 1, 1. og 2. pkt., artikel 8, stk. 5, 1. pkt., artikel 9, stk. 1, eller artikel 9, stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1227/2011/EU af 25. oktober 2011 om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne.«
14. I § 87, stk. 1, nr. 10, ændres »§ 84, stk. 5« til: »§ 84, stk. 7«.
15. Efter § 87 indsættes:
»§ 87 a. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder artikel 3, stk. 4, litra b, 2. pkt., artikel 4, stk. 1, artikel 4, stk. 2, 2. pkt., artikel 4, stk. 3, 1. og 2. pkt., artikel 8, stk. 5, 1. pkt., artikel 9, stk. 1, 1. pkt., artikel 9, stk. 5, eller artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1227/2011/EU af 25. oktober 2011 om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne.
Stk. 2. På samme måde straffes markedsdeltagere, der overtræder forordningens artikel 8, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4. Forældelsesfristen for strafansvaret i henhold til stk. 1 og 2 er 5 år.
§ 87 b. Overtrædelse af artikel 3, stk. 1, eller artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1227/2011/EU af 25. oktober 2011 om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne straffes med bødeeller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
16. I § 89, stk. 1, indsættes som 3. pkt. :
»Energiklagenævnet behandler ligeledes klager over afgørelser truffet af Energitilsynet efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne.«
§ 2
I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 996 af 13. oktober 2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, § 3 i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og § 2 i lov nr. 1352 af 21. december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I § 42, stk. 1, indsættes efter »efter loven«: »eller efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne«, efter »et selskabs« indsættes: »eller en markedsdeltagers«, og efter »herunder selskabets« indsættes: »eller markedsdeltagerens«.
2. Efter § 42 a indsættes:
»§ 42 b. Energitilsynet offentliggør sine afgørelser truffet i henhold til regler i denne lov eller regler udstedt i henhold til loven på tilsynets hjemmeside. Offentliggørelsen kan omfatte navnet på det selskab, som er adressat for afgørelsen, når dette skønnes at være af almen interesse for offentligheden. Offentliggørelse af selskabets navn kan dog ikke ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for selskabet.
Stk. 2. Offentliggørelse efter stk. 1 må ikke indeholde fortrolige oplysninger, herunder oplysninger om kundeforhold.
§ 42 c. Energitilsynet kan offentliggøre sine afgørelser i sager om overtrædelser af regler i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne og sine beslutninger om at pålægge tvangsbøder efter § 48, stk. 1, 2. pkt., på sin hjemmeside. Offentliggørelsen kan omfatte navnet på den juridiske eller fysiske person, som er adressat for en afgørelse eller beslutning, når dette skønnes at være af interesse for markedsdeltagerne, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Energitilsynet kan offentliggøre beslutninger om at overgive sager om overtrædelser af regler i den i stk. 1 nævnte forordning til politimæssig efterforskning på sin hjemmeside. Hvis beslutningen er truffet i forhold til en juridisk person, kan offentliggørelse omfatte navnet på den juridiske person, når dette skønnes at være af interesse for markedsdeltagerne, jf. dog stk. 3. Offentliggørelse undlades, hvis efterforskningsmæssige hensyn taler imod offentliggørelse.
Stk. 3. Offentliggørelse af en juridisk eller fysisk persons navn efter stk. 1 eller 2 kan ikke ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for den juridiske eller fysiske person.
Stk. 4. Offentliggørelse efter stk. 1 og 2 må ikke indeholde fortrolige oplysninger, herunder oplysninger om kundeforhold.«
3. I § 45 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. Energitilsynet kan til sikring af overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne indhente nødvendige oplysninger hos enhver relevant fysisk og juridisk person.
Stk. 3. Energitilsynet kan til sikring af overholdelsen af den i stk. 2 nævnte forordning indhente nødvendige oplysninger, herunder i elektronisk form, hos offentlige myndigheder.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
4. I § 47 b, stk. 2, indsættes efter »energireguleringsmyndigheder,«: »eller strider mod Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne eller mod retsakter, der er vedtaget på grundlag heraf,«.
(Lovforslag nr. L 180). Lovforslaget fremsættes for at gennemføre de dele af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne, der kræver gennemførelse i national lovgivning. Gennemførelsesforanstaltningerne skal ifølge forordningen senest være på plads den 29. juni 2013. Med lovforslaget vil Energitilsynet få de nødvendige undersøgelses- og håndhævelsesbeføjelser til at sikre anvendelsen af forordningen i Danmark. Endvidere foreslås det, at parter, der er berørt af en afgørelse truffet af Energitilsynet, vil kunne klage herover til Energiklagenævnet. Ligeledes foreslås nye straffebestemmelser for overtrædelse af forordningen. Herudover indeholder lovforslaget forslag til bestemmelser om offentliggørelse af afgørelser m.m., som træffes af Energitilsynet i forbindelse med overtrædelser af forordningen. Lovforslaget indeholder tillige forslag til bestemmelser i lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning om offentliggørelse af Energitilsynets afgørelser om regler i elforsyningsloven, naturgasforsyningsloven eller regler udstedt i henhold til disse love. Endvidere foreslås det, at klima-, energi-, og bygningsministeren som opfølgning på regeringens Vækstplan DK fra februar 2013, gives bemyndigelse til efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg at fastsætte nærmere regler om udskiftning eller opgradering af eksisterende målere til fjernaflæste målere. Udkast til lovforslagets bestemmelser herom sendes i høring ved fremsættelsen. En tidligere høring var ikke mulig, da Vækstplanen først forelå den 26. februar 2013. Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner. Forordningen har en øget arbejdsbyrde for Energitilsynet til følge. Energitilsynets aktiviteter gebyrfinansieres af energisektorens virksomheder. Lovforslaget har ikke konsekvenser for miljøet. Lovforslaget forventes at træde i kraft den 15. juni 2013, dog forventes ændringen af straffeloven først at træde i kraft den 1. juli 2013. Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med bemærkninger, anbefales lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.
Fremsættelsestalen Vis lovtekst
Der er endnu ingen debatindlæg...