NemID (læs: Nets) har (cirka) kostet vores virksomhed DKK 93.770 i løbet af de sidste 49 måneder. Vi har samlet set brugt 18.754 minutter (313 timer eller 13 døgn) på at supportere NemID / Java problemer hos private kunder siden marts 2010.
I løbet af de seneste 12 måneder (april 2013 til marts 2014) er prisen astronomiske (for os, forståes) DKK 53.520, hvis vi altså fastsætter timeprisen til 300 kroner. Det er sikkert sat ret lavt, hvis vi sammenligner med de priser, som Nets ville tage for samme service - et gæt på 1.200 kroner i timen er nok ikke helt pip, og så taler vi helt andre beløb.
I Sikker.net yder vi teknisk support for en større samling privatkunder, så vi har et ret godt datamæssigt grundlag og ved præcist, hvilke problemer borgerne støder på.
Udover virksomhedens omkostninger, har vi også borgernes tidsforbrug at tage højde for. Jeg mener, vi sidder professionelt med det, så det kan ikke forventes, at vi hopper af glæde uafbrudt, men som borger må det være endnu mere frustrerende. Jeg tør slet ikke værdisætte tabet.
Min kæphest er slet ikke mine personliger omkostninger ved supporten. Jo, jeg ville gerne have vi brugte vores tid anderledes i virksomheden og have sparet den ekstremt kedsommelige udgift - men det er meget mere tvangen, samfundsprisen og Nets lukkethed og arrogance, der taler til min harme. Ok, de har måske nok præsteret en dårlig teknisk løsning, men det har jeg selv ofte gjort (dog uden at involvere millioner og atter millioner af borgerkroner); men det er slet ikke dét, der er anken. Anken er, at de er ligeglade.
Fordi de har monopolet.
Vi ender altid samme sted, når det offentlige skal udbyde IT-systemer. De har ikke ekspertisen til at vurdere tilbuddene og vi tager til takke med suboptimale, overprisede systemer - hvis de overhovedet bliver leveret.
Der findes bare ikke velfungerende åbne "flinke" virksomheder med monopol. Et af de klareste eksempler serverede Christian Panton for os, da han udviklede sin egen klient baseret på JavaScript i stedet for Java. De to ting lyder næsten ens, men forskellen består blandt andet i, at JavaScript er indbygget i alle browsere - Java er noget, der skal installeres på alle computere og ikke følger med som standard. Der er mange andre forskelle, men det skal vi ikke ind på her. Pointen er, at Nets reagerede med trusler om advokater og derfor ser vi aldrig kildekoden til Christians løsning.
Deres reaktion hænger sikkert også lidt sammen med, at de har fået en del penge til at udvikle deres egen JavaScript version. Det skal de cirka have 50 millioner kroner for.
Christian brugte et par lange vinteraftener.
Afledte udgifter

Fravalget af Ask toolbar i forbindelse med installation af JAVA.
I virkeligheden er udgifterne på grund af NemID endnu større. Da Nets valgte Java, så valgte de også Ask toolbar. Selvom Java er en sikkerhedsrisiko i sig selv, så er installationen af Ask endnu værre for de fleste brugere. Ask er en virksomhed, der ikke producerer andet end deres toolbar. Når du installerer Java, skal du huske at fjerne fluebenet - sat som standard - for installation af Ask toolbar. Ellers får du en dårlig standard søgemaskine, reklamer, endnu en sikkerhedsrisiko og sandsynligvis mere crapware.
Vi bruger meget tid på at afinstallere Ask og meget tid på at fjerne crapware. Nets er nok ligeglade, men det er et aktivt bevidst valg, de har foretaget sig og de vidste præcist, hvad de gik ind til.
En af de vigtige pointer jeg glemte i forhold til Java er, at installationen er på engelsk. Det er der sindssygt mange, der har problemer med - derfor foretager de også helt forkerte valg.
Når Java er på engelsk, så kunne hele NemID platformen også ligeså godt være det.