Blogger Thomas Huulbæk Titanium

Thomas Huulbæk Titanium har stiftet Parlamentet.dk. I bloggen fortæller han fortrinsvis om udviklingen af sitet og foreningen - men også om alt muligt andet, han kan komme i tanke om.

Hvad ellers?
Thomas er udvikler i sikkerheds- og supportvirksomheden, Sikker.net ApS. Han er født i 1976.

Tidligere skrevet

December 2017

14: Mens vi venter


Oktober 2016

5: Katte på forsiden


August 2015

18: Knappen med de gode historier


Juni 2015

17: Dagen før dagen


April 2015

4: Hvem skal jeg stemme på?


September 2014

9: Aarhusianske middage og medborgerskaber


August 2014

22: Et par bæredygtige kurser


Juni 2014

10: Underskriv din vælgererklæring


Maj 2014

21: Patentdomstolen - ja eller nej?


April 2014

10: Hvad NemID har kostet mig?


Marts 2014

10: Mandatometeret


Februar 2014

17: Pind og giraffen


Januar 2014

22: Tidsmaskinen


November 2013

19: Lidt om erfaringer med SKAT og Nets

11: Folketingets dummeste eller klogeste politiker


Oktober 2013

28: Hvem skal jeg stemme på?

16: Om hvordan tal læses op

4: Hvis jeg nu var Uffe Elbæk


September 2013

4: Folketingets dummeste politiker

3: Folketinget og åbne data


August 2013

4: Lidt om folketingsåret 2012-13


April 2013

30: Sommertid = kursustid

17: Statistik 101

6: Ret til… hvad?


Januar 2013

22: Det skal kunne betale sig at arbejde


Oktober 2012

12: Lidt om valgsvindel


August 2012

3: Det er fredag og jeg ringer til Duracell


Juli 2012

4: Summerschool, anyone?


Maj 2012

24: Om at vælge et valgsystem


Marts 2012

23: Modeller og andet godt


Februar 2012

16: At kontakte Socialdemokratiet

8: Vi er snart klar med NemID


Januar 2012

10: Konsensus, clearingsaftaler, grundloven og den sociale kontrakt

4: Forslag fra borgerne til politikerne - en kort status


December 2011

9: Hvad har afstemninger med Folketingets logo at gøre?


November 2011

11: Løftebrud, kontraktpolitik, newspeak & spin

2: Vil ministeren garantere… ?


Oktober 2011

28: Du skal ikke forvente svar fra dine ansatte

26: Min blog er nok lidt for meget brok

4: Man skal da læse regeringsgrundlaget?

3: Borgernes egne forslag til Folketinget


September 2011

16: Regeringen er død - længe leve regeringen

14: Folketingsvalget i 2011


August 2011

19: Har ministeren en holdning til… ?

11: Ytringsfriheden versus Markedsføringsloven

5: Mens vi venter…


Juni 2011

29: Parlamentet.dk på kampagnesporet

27: Sagde Rasmus Jarlov virkelig det?

18: Der går lige et par dage ...


Maj 2011

19: Blok, blok og atter brok

3: Historien om gebyret og andre glidebaner


April 2011

6: Lidt om Folketingets arbejde


Marts 2011

25: Mener ministeren, at… ?

11: Hvor enig jeg er med medlemmerne af Folketinget


Februar 2011

18: Den hundrede abe og andre historier


Januar 2011

29: 10 dages parlamentarisk arbejde

19: Udvikling, udvikling, udvikling

6: Blandede udviklingsbolscher


December 2010

31: Årets sidste spadestik

21: Lidt mere udvikling + design

17: Roder med afstemningssystemet

16: Søgning, blogs og teknik

15: Sygdom og flere undskyldninger

13: Hvad sker der, Thomas?!

2: De sidste par dage…


November 2010

28: Doven søndag

27: Min personlige blog

Den Personlige

af Thomas Huulbæk Titanium den 10. April 2014
Læst 2483 gange

Hvad NemID har kostet mig?

NemID (læs: Nets) har (cirka) kostet vores virksomhed DKK 93.770 i løbet af de sidste 49 måneder. Vi har samlet set brugt 18.754 minutter (313 timer eller 13 døgn) på at supportere NemID / Java problemer hos private kunder siden marts 2010.

I løbet af de seneste 12 måneder (april 2013 til marts 2014) er prisen astronomiske (for os, forståes) DKK 53.520, hvis vi altså fastsætter timeprisen til 300 kroner. Det er sikkert sat ret lavt, hvis vi sammenligner med de priser, som Nets ville tage for samme service - et gæt på 1.200 kroner i timen er nok ikke helt pip, og så taler vi helt andre beløb.

I Sikker.net yder vi teknisk support for en større samling privatkunder, så vi har et ret godt datamæssigt grundlag og ved præcist, hvilke problemer borgerne støder på.

 

Udover virksomhedens omkostninger, har vi også borgernes tidsforbrug at tage højde for. Jeg mener, vi sidder professionelt med det, så det kan ikke forventes, at vi hopper af glæde uafbrudt, men som borger må det være endnu mere frustrerende. Jeg tør slet ikke værdisætte tabet.

Min kæphest er slet ikke mine personliger omkostninger ved supporten. Jo, jeg ville gerne have vi brugte vores tid anderledes i virksomheden og have sparet den ekstremt kedsommelige udgift - men det er meget mere tvangen, samfundsprisen og Nets lukkethed og arrogance, der taler til min harme. Ok, de har måske nok præsteret en dårlig teknisk løsning, men det har jeg selv ofte gjort (dog uden at involvere millioner og atter millioner af borgerkroner); men det er slet ikke dét, der er anken. Anken er, at de er ligeglade.

Fordi de har monopolet.

Vi ender altid samme sted, når det offentlige skal udbyde IT-systemer. De har ikke ekspertisen til at vurdere tilbuddene og vi tager til takke med suboptimale, overprisede systemer - hvis de overhovedet bliver leveret.

Der findes bare ikke velfungerende åbne "flinke" virksomheder med monopol. Et af de klareste eksempler serverede Christian Panton for os, da han udviklede sin egen klient baseret på JavaScript i stedet for Java. De to ting lyder næsten ens, men forskellen består blandt andet i, at JavaScript er indbygget i alle browsere - Java er noget, der skal installeres på alle computere og ikke følger med som standard. Der er mange andre forskelle, men det skal vi ikke ind på her. Pointen er, at Nets reagerede med trusler om advokater og derfor ser vi aldrig kildekoden til Christians løsning.

Deres reaktion hænger sikkert også lidt sammen med, at de har fået en del penge til at udvikle deres egen JavaScript version. Det skal de cirka have 50 millioner kroner for.

Christian brugte et par lange vinteraftener.

Afledte udgifter


Fravalget af Ask toolbar i forbindelse med installation af JAVA.

I virkeligheden er udgifterne på grund af NemID endnu større. Da Nets valgte Java, så valgte de også Ask toolbar. Selvom Java er en sikkerhedsrisiko i sig selv, så er installationen af Ask endnu værre for de fleste brugere. Ask er en virksomhed, der ikke producerer andet end deres toolbar. Når du installerer Java, skal du huske at fjerne fluebenet - sat som standard - for installation af Ask toolbar. Ellers får du en dårlig standard søgemaskine, reklamer, endnu en sikkerhedsrisiko og sandsynligvis mere crapware.

Vi bruger meget tid på at afinstallere Ask og meget tid på at fjerne crapware. Nets er nok ligeglade, men det er et aktivt bevidst valg, de har foretaget sig og de vidste præcist, hvad de gik ind til.

Emneord: nets digital signatur tvangsdigitalisering nemid

Relateret indhold:

19.11.2013
 Lidt om erfaringer med SKAT og Nets

08.02.2012
 Vi er snart klar med NemID

26.10.2011
 Min blog er nok lidt for meget brok

29. Apr 2014 14:12
Thomas Huulbæk Titanium
Medlem
 
VERIFICERET

En af de vigtige pointer jeg glemte i forhold til Java er, at installationen er på engelsk. Det er der sindssygt mange, der har problemer med - derfor foretager de også helt forkerte valg.

Når Java er på engelsk, så kunne hele NemID platformen også ligeså godt være det.

Du burde være logget ind for at kommentere...



Skriv indlæg


Informér om nye indlæg i denne debat?