Søren Vanting

Debattør & Folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti i Østjyllands Storkreds. Opstillet i Djurs og Hedensted kredsene.

Hvad ellers?
Søren er gift med Majken og har sønnerne Valdemar og Harald.

Tidligere skrevet

November 2015

16: Kommentar om retsforbeholdet


Maj 2015

8: STOP våbenloven og knivloven


Marts 2015

19: Pressen og ytringsfriheden


November 2014

20: Danske politikere skal filme mindre


Marts 2014

20: Indkomstoverførsler og børnecheck


Februar 2014

15: Klimaloven!


August 2013

26: Fiskeriet har mange fjender


Maj 2013

16: Frigiv de private vandværker!


April 2013

25: Kære Brugere af Parlamentet.dk!

Folketingskandidaten

af Søren Vanting den 20. November 2014
Læst 1756 gange

Danske politikere skal filme mindre

I dagens presse kan vi læse om kvoteflygtninge og asylansøgere, der er kommet til landet. Så mange, at finansloven har skullet ændres marginalt for at gøre plads, så der er plads i de kommuner hvor man hilser dem velkomne.

TV syd har valgt at rykke ud til en by i Sønderjylland, der hedder Augustenborg. Her bliver man rost for lokal einitiativer for de nye indbyggere, der er med til at sætte gang i lokalsporten og den lokale handel. Foretagsomhed er vejen frem og netop, når der er plads skal det da udnyttes i disse ekstraordinære omstændigheder. Derfor er det ærgerligt, når tomme hoteller eller andre boligformer stoppes i en ekstraordinær mulighed for at tjene nogle håndører og dermed holde gang i ejendommen og dermed selskabet bag. Det kan fører til samfundsmæssigt overskud og dermed mindre underskud som fradrag i de forskellige selskaber.

For mig som Politiker er det netop det, der viser politikere som “filmer”.

Ved VM i 1990 smed tyskeren Jürgen Klinsmann sig i finalen mod Argentina, vred sig som en sandorm og trak straks direkte rødt kort til en forbavset Pedre Monzôn. I dag ville Klinsmanns skuespil dårligt nok kunne trække en hovedrysten. "Diving" er blevet dagligdag også for danske politikere.

Papegøjesnak og gentagne brug af samme mislykkede forslag, såsom

Betalingsring: 20.174 gange.
Brændeafgift: 1.836 gange.
Togfond: 5.761 gange.

Alle ovennævnte gentagelser er inden sommerferien og i dansk presse gengivelser.
(red. konservative presse)

Togfonden ruller fortsat derudaf, men står det til mig skal denne plan fra 80 stoppes inden det bliver for sent.

Ved Vejle Fjord vil man anlægge 9 kilometer togspor til en pris af 478.000,- kr. pr.meter for at spare pendleren 5 minutter. Det er så vanvittigt og jeg kan godt forstå ideen har været skrinlagt i over tredive år.

Nogle af initiativerne er ikke dårlige, såsom jernbanestation i BIllund og selvklart nye investeringer i toge, der rent faktisk kan betjene danske togpendlere fremadrettet. Dog står prisen ikke mål med udbyttet og politikerne burde stoppe med at filme deres vej igennem med forslaget. Der jo vil dræne Dansk erhvervsliv over 28 milliarder kroner i ekstra byrder inden 2020`erne.

Kattegatforbindelsen vil rundt regnet kunne laves for godt 50 milliarder kroner og spare en rejsende fra Aarhus 55 minutter mere i sin rejse mod København over for Togfondens timeplan.

Hvis og såfremt danske politikere fortsat fortsætter `Diving`vil politikerlede vokse uhensigtsmæssigt og påvirke vælgernes valg til populister og ikke hårdtarbejdende idealister, der har lært gennem erfaring i dansk erhvervsliv, som barn, voksen og forælder m.m.

Udover Kattegatforbindelsen er der de ekstra spor på E45 fra grænsen til Randers i Nord. Hærvejsmotorvejen er sidste nye opfindelse, den kan spænde ben for alle de Østjyske initiativer, der jo alle ifølge Produktivitets Kommissionen frembringer overskud efter hver investeret krone i modsætning til infrastruktur investeringen i den resterende del af Danmark.

Skal tilmed nævne et lille stykke spor i Sydjylland, der blot har et spor mod Tyskland. Fadæsen ligger i, at det er eneste vej fra Sverige og Norge med tog til Europa. Alligevel er det aldrig lykkedes politikerne, at få den lille investering på ekstra spor til en anlægslov og dermed på finansloven. Forklaring er ganske enkelt Region Syddanmark har andre prioriteter, men det løser ikke den forkvaklede vision af alt skal foregår på vejene, når vi burde se på jernbanenettet kan fungerer, så det skaber vækst fremadrettet.

Flytrafikken har også ringere vilkår i Jylland lige pt., da Ryanair lukker ruter i Aarhus og Billund. Aarhus lufthavn mangler små investeringer på under hundrede millioner i ny terminal, men ejer kommunerne vil hellere bruge kræfterne på ny lufthavns analyse, dette på trods af adskillige andre gennemførte, der alle førte til at man ikke får Aarhus lufthavn op på samme niveau som Billund og Aalborg. Aalborg trækker norske kunder til pga. gratis parkering.

En ny lufthavn ved Thomasminde vil trække støjgener helt til Aarhus, det er den skinbarlige sandhed, hvorfor man ligeså godt kan få investeret i Aarhus. Jeg vil anbefale, at man flytter lufthavns terminalen ud til djurs motorvejen og får flyttet letbane linieføringen, så passagerer kan komme let til lufthavnen. Dermed er underlaget sikret og selskaberne vil foretrække Aarhus frem for tyske og svenske lufthavne.

Stop `Diving` se virkeligheden som den er og kig ordentligt på kortet og få genskabt tilliden til danske politikere, det nytter ikke at filme sig igennem fremtiden.

Det er vejen frem!

Næste blogindlæg bliver om det skadelige magtforhold mellem embedsfolk og politikere. Venlig hilsen din folketingskandidat, der vil passe på dig i Folketinget.

Emneord: betalingsring togfond

Relateret indhold:

Vi fandt ingen relaterede artikler...

Anonym Kujon
21. Nov 2014 08:00

Kære Søren,

Vedr. den østjyske lufthavnsbetjening:
Du skriver, at ‘adskilige’ gennemførte analyser, har konkluderet at ‘man ikke får Aarhus lufthavn op på samme niveau som Billund og Aalborg”. Denne udlægning af sagen har jeg ikke hørt før - vil du uddybe? Så vidt jeg ved, var den primære grund til at arbejdet for en ny, optimalt placeret lufthavn blev skrinlagt i slutningen af 90’erne, en politisk beslutning: der var et 16 mod 15 flertal imod, i Aarhus Byråd.

Hvis man flytter Aarhus lufthavn vestpå - tættere på østjylland - vil man fordoble passageroplandet fra Tirstrups ca. 750.000 indbyggere, til 1.500.000 indbyggere. Det er interessant, da det er en afgørende faktor, når flyselskaber skal vurdere rentabiliteten i at beflyve en lufthavn.

I forlængelse heraf må jeg påpege, at en ny terminalbygning ved Tirstrup ikke vil øge lufthavnens passageropland - og det er netop dét, der er årsagen til at Tirstrup ikke er en bæredygtig placering for østjyllands lufthavn. At den har givet (skattefinansieret) underskud i 8 ud af de sidste 10 år, taler for sig selv.

En ny lufthavn ved Thomasminde (14 km nord for Aarhus), vil ikke trække støjgener til Aarhus. Faktorer som miljø- og støjpåvirkning af lokalområder er netop det der bliver undersøgt, i den analyse Aarhus Byråd netop har igangsat.

At flytte letbane-linieføringen er en meget dyr investering, som skal foretages for offentlige kroner. Derudover vil den ikke markant ændre på lufthavnens passageropland. Midttrafik konkluderede således at det ikke ville være en fornuftig investering.

Indbyggere på Djursland opfatter til min store ærgelse ofte denne debat som en “Djursland mod Østjylland”-situation. Ebeltoft har godt nok en nogenlunde bynær lufthavn nu - men hvad nytter det, når der ikke afgår fly af betydning? En ny, optimalt placeret lufthavn vil givetvis medføre lidt længere køretid for de fleste indbyggere på Djursland - men til gengæld vil de rent faktisk kunne flyve fra lufthavnen.

Mvh.
Pelle Harris Krog
Bestyrelsesmedlem, Lufthavn Til Aarhus

01. Dec 2014 06:22
Søren Vanting

Kære Pelle!

Tak for din kommentar.

Min interesse i lufthavnen fortsat skal forblive i Aarhus (red. Tirstrup) skyldes i bund og grund ønske om at få mest ud af vores fælles husholdning.

En ny lufthavn vil klart give nye muligheder, men samtidigt lukke ned for andre. Hvorfor jeg finder ejer-kommunerne skylder at gå all in i for lufthavnens udvikling i Aarhus.

Derudover er jeg jo Østjyde og finder Billund lufthavn, som en værdig Dansk lufthavn nr. 2. Vestvejen er helt og aldeles gennemført udfra Aarhus skulle til Billund. Det store H!

I dag rejser Østjyder med fly, tog og færge. Det skal vi understøtte uden at for meget forskel. Aarhus har potentiale til at rykke fremad, men ikke så længe ejer-kommunerne afventer med allerede “lovede” eller planlagte investering i lufthavnsterminalen. Disse investeringer vil for mig være blåstemplingen i lufthavnens fremtid.

Mht. allerede gennemførte lufthavns-analyser skal jeg nok dele dem med dig, når jeg får kopi.

De bedste hilsner

Søren Vanting

Folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti i Østjyllands Storkreds.

Opstillet i Djurs og Hedensted kredsene.

Anonym Kujon
01. Dec 2014 12:17

Kære Søren,

Det glæder mig, at du er interesseret i at få mest muligt ud af vores fælles husholdning. De sidste 25 års passagerflugt fra Tirstrup, og årlige underskud i millionklassen, vidner om at lufthavnen i Tirstrup er en stor sort plet på vores fælles husholdningsbudget, som ikke er bæredygtig. Fakta er at den nuværende lufthavn de sidste 2 år har kostet skatteborgere 27 mio. kr, og fra 2014-2018 vil koste yderligere 85 mio. skattekroner. Du mener at Aarhus kommune skal gå all-in - at spille hasard med vores fælles skattekroner er ikke den rigtige løsning.

Hvis vi østjyder blot fik noget for pengene, ville det være en anden sag. Men fakta er at de fleste østjyske borgere og virksomheder må valfarte til Billund, Hamborg og Kastrup, når vi skal ud i verden. Antallet af destinationer fra Tirstrup kan aktuelt tælles på én hånd.

Når man spørger fagfolk til råds, viser det sig at årsagen til Tirstrups mangeårige krise er lufthavnens placering langt fra østjylland. Herved forstås de østjyske borgere og virksomheder.
Koncerndirektøren for skandinaviens største flyselskab, SAS, har i august 2013 udtalt at “en ny lufthavn i Aarhus vil skabe et langt bedre kundegrundlag og dermed flere ruter”.

Nok mener du, at vi blot kan nøjes med Billund Lufthavn. Din relation til Hedensted skinner måske igennem her - i hvert fald kan man konkludere at over 150 østjyske virksomheder (herunder IKEA, Grundfos, Aarhus Universitet m.fl), der repræsenterer mere end 40.000 medarbejdere, ikke er enige med din betragtning. Se evt. resten af listen her: http://lufthavntilaarhus.dk/virksomheder/

Du mener at flere offentlige investeringer i Tirstrup vil blåstemple lufthavnens fremtid. Fakta er at en lufthavn placeret langt fra regionens borgere og virksomheder aldrig vil blive bæredygtig. Når Bilka skal anlægge nye storcentre, er der en grund til at det ikke er midt i lavtbefolkede områder. En lufthavn skal, akkurat som Bilka, ligge der hvor kunderne er.

Jeg har et indgående kendskab til denne debat, og har læst samtlige offentligt tilgængelige rapporter om problemstillingen - og jeg har aldrig hørt om en, der drager den konklusion du nævner. Jeg venter i spænding.

Mvh.
Pelle Harris Krog
Bestyrelsesmedlem, Lufthavn Til Aarhus

02. Dec 2014 09:09
Søren Vanting

Kære Pelle!

Tak for dit svar og det glæder mig du er stærkt engageret i sagen om en ny lufthavn.

Jeg vil gerne ønske dig held og lykke i kampen, men fortsat kæmpe for bevarelse af lufthavnen i Aarhus, da

det er den løsning jeg finder bedst for Østjylland i årerne fremover.

En ting vi nok kan blive enige om i denne sammenhæng er, at lufttrafik ikke skal have mindre opmærksomhed

rent trafikpolitisk i årerne fremover, da det skal være et alternativ til bil, bus og tog.

Glædelig jul og de bedste ønsker for et Lykkebringende Herrens Nytår for dig og dine.

Søren Vanting

Folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti i Østjylland Storkreds

 

Anonym Kujon
02. Dec 2014 10:16

Kære Søren,

Jeg takker for lykønskningen, og ønsker dig held og lykke med folketingsvalget.

Jeg vil tro at du får brug for det, da det er meget modigt at stille op til valg med en holdning der går stik imod fagfolk og det østjyske erhvervsliv.

At kaste 80 millioner skattekroner efter en fejlplaceret lufthavn, der har givet underskud i 8 af de sidste 10 år, lyder heller ikke som traditionel konservativ politik.

Godt valg!

Mvh. Pelle Harris Krog
Bestyrelsesmedlem, Lufthavn Til Aarhus

02. Dec 2014 10:26
Søren Vanting

Kære Pelle!

Sluteligt ivll jeg gerne kommentere, at jeg er valgt af/for DA og derfor støtter op om erhvervslivet i Østjylland. Ambassadør for 3 spor på E45 og medlem af LBR for DA i Hedensted kommune.

Konservativ har jeg været længere end næsten jeg kan huske. Fra dags dato 23 år. En gang, altid!

Tak igen, Pelle!

De bedste hilsner


Søren Vanting


Folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti i Østjyllands Storkreds

Du burde være logget ind for at kommentere...



Skriv indlæg


Informér om nye indlæg i denne debat?